انواع پیچ ‌های چپ گرد

همانطور که اشاره کردیم، پیچ چپ گرد به پیچ‌هایی اطلاق می‌شود که برای بستن پیچ، آن را از راست به چپ می‌چرخانیم. چپ گرد بودن تنها به نحوه باز کردن و بستن پیچ‌ها اشاره دارد و آن‌ها از این نظر دسته بندی می‌کند. انواع پیچ‌های چپ گرد در بازار موجود است. درواقع انواع مختلفی از پیچ‌ها به صورت چپ گرد طراحی و تولید می‌شوند، تا در کاربردهایی که به این گروه از پیچ‌ها نیاز است، استفاده شوند.

پیچ چپ گرد چیست و چه کاربردی دارد؟

برخی از پیچ ها چپ گرد هستند و برخی دیگر راست گرد. پیچ ها به صورت استاندارد با گردش به سمت راست بسته می شوند. یا به عبارتی راستگرد هستند. اکثر پیچ هایی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند از این نوع پیچ ها هستند. به همین دلیل ممکن است برای بستن پیچی در ابتدا بدون تأمل، آن را به سمت راست بگردانیم.

مطالب بیشتر: رزوه چیست

اما گاهی هر چقدر هم این کار را انجام دهیم به نتیجه ای نمی رسیم و تازه متوجه می شویم که با یک پیچ چپ گرد سر و کار داریم. پیچ های چپ گرد عملکردی مخالف با پیچ های راست گرد دارند. برای اینکه این نوع پیچ ها را ببندید باید آنها را به سمت چپ بچرخانید.
برای اینکه پیچ های چپ گرد و راست گرد را از هم تشخیص دهید همیشه علامت اختصاری آنها را به یاد داشته باشید. پیچ چپ گرد را با علامت علامت LH و پیچ راست گرد را با علامت RH نشان می دهند.

محصولات بیشتر: پیچ شیروانی نوک تیز

کاربرد پیچ چپ گرد

همانطور که گفتیم اکثر پیچ ها راست گرد بوده و کاربرد پیچ چپ گرد محدود تر از پیچ های راست گرد است. اما پیچ های چپ گرد نیز از اهمیت ویژه ای در ساخت وسایل و تجهیزات گوناگون برخوردارند. این نوع پیچ ها در ساخت تجهیزات یا ابزارآلاتی کاربرد دارند که همواره در هنگام کار کردن دارای حرکات گردش به چپ می باشند.

مطالب بیشتر: پیچ و مهره ساختمانی

اما دلیل استفاده از پیچ های چپ گرد چیست؟ همانطور که گفتیم این تجهیزات همواره با سرعت بالا به سمت چپ در حرکتند، در صورت استفاده از پیچ های راستگرد، امکان شل شدن و باز شدن پیچ بسیار زیاد است. این امر ممکن است خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.
بنابراین برای ایجاد اتصالات در چنین وسایلی از پیچ های چپ گرد استفاده می شود. با این کار نه تنها حرکات گردشی دستگاه باعث شل شدن پیچ نمی شود بلکه پیچ سفت تر هم می شود.
برای مثال پدال های دوچرخه را در نظر بگیرید. با رکاب زدن دوچرخه سوار، پدال سمت راست همواره در جهت عقربه های ساعت (به سمت راست) می چرخد. اما پدال سمت چپ در خلاف این جهت حرکت می کند. چنانچه برای هر دو پدال از یک نوع پیچ راستگرد یا چپ گرد استفاده شود، بعد از طی مسافتی کوتاه یکی از پدال ها شل می شود.
به همین دلیل از پیچ های متناسب با جهت حرکت استفاده می شود. پدال سمت چپ دوچرخه یکی از وسایلی است که نیاز به پیچ چپ گرد دارد. اره های گردان، دریل، سر پیک نیک، سنگ فرز، پنکه و… از جمله تجهیزات دیگری هستند که از انواع پیچ های چپ گرد در آنها استفاده شده است.

محصولات بیشتر: پیچ استاد بولت

مهره چپ گرد

مهره چپ گرد مهره‌ای است که برای بستن آن باید آن را از راست به چپ یعنی در خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانیم. درحالی که مهره راست گرد در جهت چرخش عقربه‌های ساعت بسته می‌شود. بطور معمول در بسیاری از کاربردها از پیچ و مهره راست گرد استفاده می‌شود و آن‌ها رواج بیشتری دارند. از مهره چپ گرد مانند پیچ چپ گرد در کاربردهایی استفاده می‌شود که احتمال شل شدن اتصال در حین کاربرد وجود دارد. زیرا این مهره با توجه به جهتن چرخشی که برای باز کردن و بستن دارد، استحکام بالاتری را ایجاد می‌کند.

محصولات بیشتر: واشر فنری

محصولات بیشتر: پیچ استوانه واشردار

تشخیص پیچ راست گرد و چپ گرد

قبل از اینکه ی پیچ را در اتصال محکم کنید، باید از نحوه بستن آن اطلاع داشته باشید. یعنی بدانید که پیچ چپ گرد است یا راست گرد. زیرا در صورتی که پیچ در خلاف جهت بستن آن چرخانده شود، پیچ هرز شده و آسیب می‌بیند. برای تشخیص چپ گرد یا راست گرد بودن یک پیچ به چند روش می‌توان عمل کرد. اولین راه تشخیص پیچ راست گرد و چپ گرد از یکدیگر، علامتی است که بر روی آن‌ها زده شده است. این علامت را معمولا به دو روش بر روی پیچ‌ها می‌زنند. اولین روش یک علامت فلش است که جهت چرخاندن پیچ را برای بستن آن نشان می‌دهد. اگر سر فلش در جهت چرخش عقربه‌های ساعت بود یعنی پیچ راستگرد است و اگر در خلاف جهت عقربه های ساعت کشیده شده بود، به معنای چپ گرد بودن آن است. گاهی هم برای نشان دادن نوع پیچ از حروف انگلیسی استفاده می‌شود. پیچ راستگرد را با علامت RH و پیچ چپ گرد را با علامت LH نشان می‌دهند.

روش دیگر برای تشخیص راست گرد و چپ گرد بودن یک پیچ استفاده از یک مهره است. قبل از اینکه پیچ را در محل اتصال ببندیم یک مهره را روی آن بچرخانیم. اگر مهره در جهت راست روی پیچ محکم شد پس پسچ راستگرد است و در غیر این صورت پیچ مورد نظر چپ گرد است.

محصولات بیشتر: پیچ ورشویی

روش دیگری برای تشخیص جهت صحیح بستن پیچ این است که پیچ را در محل اتصال قرار داده و آن را تا چند دور بچرخانیم در جهت راست بچرخانیم. اگر پیچ محکم شد، راست گرد است و در صورت محکم نشدن، پیچ چپ گرد است. دقت کنید که تنها باید چند دور چرخانده و نیروی کمی اعمال شود تا به پیچ آسیبی نرسد زیرا ممکن است در حال چرخاندن پیچ در جهت نامناسب آن باشیم.

محصولات بیشتر: خرید پیچ آلن ۱۲٫۹

قیمت پیچ چپ گرد

قیمت پیچ چپ گرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. جنس پیچ ها یکی از مهمترین این عوامل است. پیچ ها را از مواد اولیه مختلفی همچون آهن، فولاد، گالوانیزه و… می سازند. قیمت این مواد اولیه در تعیین قیمت نهایی پیچ چپ گرد تأثیر زیادی دارد. از عوامل مؤثر دیگر می توان به نوع خرید اشاره کرد.

 اگر شما به صورت عمده خرید کنید، با قیمت های کمتر و به صرفه تری رو به رو خواهید شد. اندازه و گرید پیچ از دیگر عواملی هستند که در تعیین قیمت پیچ چپ گرد دخالت دارند. اگر قصد خرید پیچ چپ گرد را دارید می توانید اطلاعات لازم را از نماینده فروش پیچ چپ گرد بپرسید. با مقایسه جنس ها و قیمت ها و همچنین در نظر گرفتن نیاز خود می توانید خریدی مطمئن داشته باشید.

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی