میخ پرچ چیست؟ همه چیز درباره میخ پرچ و کاربرد آن


آشنایی با انواع میخ پیچ

کاربرد پرچ کاری به اتصال میان دو فلز هم جنس ختم نمی شود. گاهی ممکن است قصد اتصال یک قطعه شکننده تر یا با مقاومت کمتر (مثلا پلاستیک) به فلز را داشته باشیم. و یا اینکه بخواهیم یک فلز نرم تر را به یک فلز مقاوم پرچ کنیم.
به همین دلیل یکی از نکات مهم جهت انجام یک پرچ کاری صحیح و اصولی انتخاب میخ پرچ مناسب است. در بازار انواع مختلف میخ پرچ وجود دارد. برخی از آنها عبارتند از:

  • میخ پرچ شانه دار
  • میخ پرچ افشان
  • میخ پرچ ضد زنگ
  •  میخ پرچ تو پر
  • میخ پرچ نصف خالی و نصف پر
  • میخ پرچ کور

هر کدام از این میخ ها دارای ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی می باشند و برای انجام اتصالات متفاوتی طراحی شده اند. بنابراین قبل از انجام پرچ کاری، مطمئن شوید که مناسب ترین میخ را انتخاب کرده اید. یک راه ساده برای این کار، انتخاب میخ پرچ هم جنس فلزات متصل شونده می باشد. برای این منظور میتوانید از انواع میخ پرچ فولادی،میخ پرچ مسی، استیل، آلومینیومی و… که در بازار موجودند استفاده کنید.

همچنین دقت داشته باشید که اندازه میخ را نیز کاملا متناسب انتخاب نمایید. همانطور که گفتیم، برخلاف اتصال با پیچ و مهره، پرچ کاری یک اتصال دائمی به شمار میرود و دیگر باز کردن آن ممکن نیست. از آنجا که پیچ آلن سر تخت و یا پیچ آلن استوانه پس از اتصال کاملا با قطعه هم سطح میشوند، ممکن است برخی از افراد آنها را با پرچ اشتباه بگیرند. در حالی که هر کدام از آنها دارای کاربردهای مختلفی میباشند.

کاربرد میخ پرچ چیست؟ انواع آلیاژ میخ پرچ ها

اگر قصد اتصال دائمی دو قطعه با هم را دارید میخ پرچ می تواند کمک کننده باشد. میخ پرچ می تواند بهترین و سریع ترین گزینه برای اتصال دو ورق با یکدیگر باشد. پرچ دارای دو قسمتِ میخ و بدنه است که با توجه به نوع استفاده از پرچ جنس و شکل میخ و بدنه تغییر می کند.

جنس میخ پرچ ها اصولا از استیل، آلومینیوم و فولاد است که پر استفاده ترین جنس مورد استفاده میخ پرچ فولادی با روکش گالوانیزه است و جنس بدنه میخ پرچ ها از فولاد، آلومنیوم، مس و استیل است که پرکاربردترین جنس مورد استفاده ی بدنه میخ پرچ ها آلومنیوم است. میخ پرچ ها در صنعت استفاده های مختلفی دارند به عنوان مثال در صنعت خودرو، مبلمان، کانکس و … کاربرد دارد.

انواع میخ پرچ

میخ پرچ ها بر اساس نوع کار و ضخامت انواع متفاوتی دارند.

۱-پرچ میخی ۲-میخ پرچ چکشی ۳-پرچ لوله ای ۴- پرچ انفجاری ۵-پرچ قارچی

نکات مهم در کاربرد میخ پرچ ها

در انتخاب میخ پرچ باید به نوع قطعاتی که قصد پرچ کردن آن ها را دارید توجه کنید. نیروهای کششی و میزان فشاری که به میخ پرچ وارد می شود را مورد بررسی قرار دهید تا میخ پرچی که انتخاب می کنید توان فشار وارده را داشته باشد.

باید توجه کنید که طول میخ پرچ با مجموع ضخامت دو قطعه برابر باشد. اگر کوتاه باشد امکان اتصال امن وجود نخواهد داشت و احتمالا باعث شکستن آن می شود و اگر بلندتر از ضخامت دو قطعه باشد باعث هزینه اضافی و بیهوده می شود.

توصیه می کنیم که جنس میخ پرچ با جنس قطعات تا حد امکان یکی باشد. اگر قصد پرچ کردن دو قطعه که جنس متفاوتی دارند را دارید سعی کنید قطعه ای که بافت مستحکم تری دارد را انتهای کار قرار دهید.

تعیین طول مورد نیاز میخ پرچ

همانطور که در بالا گفته شد بهتر است طول میخ پرچ را قبل از خرید میخ پرچ اندازه گیری کنیم تا به صورت مطلبوب دو قطعه را متصل کنیم و از هزینه های اضافی خودداری کنیم.

میزان طول میخ پرچ برابر است با ضخامت قطعات به اضافه ی مقداری که برای شکل دادن نیاز است.

اگر بخواهیم تخصصی تر عمل پرچ را انجام دهیم به دلیل اینکه نوع پرچ کاری تا حدودی در طول مورد نیاز میخ پرچ دخیل است بهتر است از جدول زیر کمک بگیریم.

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی